ANIMASI INTERAKTIF PENGENALAN HIJAB UNTUK PEMULA SEBAGAI MEDIA DAKWAH ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.51998/jti.v2i1.10Abstrak
Abstract - Requirement to cover nakedness is obligation given by Allah to the moeslim womens, beside that they will not be distrubed by ignorant men. But now the current knowledge about hijab womens is lacking, and it’s less attention. Even tough in the Islamic knowledges nakedness cover is not only about hijab, but it’s also about everydah appearance and behavior. The purpose of making this application is to help sharing some information and knowledges as an Islamic propaganda media to them who are beginners into understanding the difference of the kinds of hijab. The used methods of this animation manufacture are libraries, interviews, planning, designs, programming, systems testing, implementation. After undergoin all the processes that ended by testing and implemtation, this interactive animation of hijab introduction can be used alternatif media for beginners as knowledges Islamic propaganda media.
Â
Intisari - Keharusan menggunakan penutup aurat adalah kewajiban yang diberikan oleh Allah kepada perempuan muslim, disamping agar mereka tidak diganggu oleh lelaki jahil. Namun saat ini pengetahuan perempuan-perampuan islam mengenai jilbab sangat kurang, dan hal ini kurang diperhatikan. Padahal dalam ilmu islam penutup aurat tidak terbatas pada jilbab saja, melainkan juga pada penampilan dan perilaku sehari-hari. Tujuan pembuatan aplikasi ini untuk membantu memberikan informasi dan sedikit pengetahuan sebagai media dakwah kepada mereka para pemula dalam memahami perbedaan jenis-jenis hijab. Metode yang digunakan dalam pembuatan animasi ini adalah pustaka, wawancara, analisis, perencanaan, perancangan, pemograman, uji coba sistem, dan implementasi. Setelah menjalani semua proses yang diakhiri dengan testing dan implemtasi, animasi interaktif pengenalan hijab ini dapat digunakan menjadi media alternatif bagi pemula sebagai pengetahuan dan media dakwah.
Â
Kata Kunci : Animasi Interaktif, Hijab, Media Dakwah